Çocuklarda tuvalet eğitiminden konuşmuşken bir de size son zamanlarda ilgi görmeye başlayan bir iletişim tekniğinden bahsetmek istiyorum. Tİ yani Tuvalet İletişimi.
Öncelikle belirtilmelidir ki tuvalet
eğitimi ve tuvalet iletişimi birbirinden tamamen farklı iki kavram. Tuvalet
eğitiminde çocukta olan bir alışkanlığı değiştirme çabası varken tuvalet
iletişiminde çocuğun içgüdüsel olarak bildiği bir şeyi onun işaretlerini
(çıkardığı sesler, bacak hareketleri vs gibi) okuyarak çocukla iletişim kurma
deneyimi vardır.
Ti, bebeklerin doğdukları andan
itibaren bez kullanmadan tuvaletlerini tuvalete (klozet, lazımlık vs)
yapmalarını amaçlar. Tuvalet iletişimine bebek doğduğu andan itibaren
başlanabilir.
Bebekler de diğer tüm canlılar gibi
dünyaya kendilerini kirletmeme içgüdüsü ile gelirler. Bu noktada aslında
bebekler tuvalet ihtiyaçlarını bazı işaretlerle bize söylerler. Mesela bezi her
açıldığında çişini yapan bebekleri düşünün. Siz bezine yapsın diye beklerken
neden her seferinde bezi tam açtığınızda çişini yapıyor hiç düşündünüz mü?
Tuvalet iletişiminde ebeveynin
çocuğun verdiği işaretleri anlaması önemlidir. Genel olarak evrensel hale
gelmiş belirli zamanlar olsa da her çocuğun kendine has zamanları ve işaretleri
vardır. Uykudan kalktığında, beslenme sırasında ve sonrasında, taşıma
araçlarından çıkarıldığı zamanlarda bebeklerin genel olarak tuvalet yapma ihtiyacını
hissettiği anlardır. Bebeklerin işaretleri bacaklarını yukarı doğru çekme,
mızırdanma, ıkınma, yüzünü buruşturma gibi şeyler olabilir. Burada bebekle
bakım verenin uyumu çok önemlidir. Bebeğinizi gözlemleyerek doğru işaretleri
bulabilirsiniz.
Konu ile ilgili ayrıntılı bilgi edinmek isterseniz Evren Bay Şengül’ün kaleme aldığı Tuvalet İletişimi kitabını temin edebilirsiniz.
Yorumlar
Yorum Gönder